2013. február 5., kedd

Így szültem! - Reni története

Drága olvasóim!


Mostani születéstörténetet Reni barátnőm meséli el, és mielőtt bárki görgetne lefelé, hogy átugorja az unalmas ajánlómat, szeretném előre leszögezni, hogy happy end a vége, viszont nagyon nehezen jutottak el oda. Itt nem csak annyi történt, hogy valami váratlan dolog kicsit megnehezítette Reni és Gergő életét, hanem hetekig aggódtak a babájuk, Ádi baba életben maradásáért. A történet mellett olyan fotók vannak linkelve, amelyek megtekintése felkavaró lehet (csövek és műtő). A kismama az érzéseit nagyon szépen átadja, vele együtt sírunk és nevetünk.
Köszönöm szépen, Reni, hogy megtetted, hogy még egyszer utoljára felidézted magadban a történteket és leírtad nekem, nekünk. :) 


RENI TÖRTÉNETE - A VALENTIN NAPI AJÁNDÉK


Kedves Gabi!
Először is szeretnék köszönetet mondani neked, hogy létrehoztad ezt a blogot és lehetőséget biztosítasz arra, hogy a még várandós anyukák tájékozódjanak a szülés mikéntjeiről. Nagyon megtisztelő volt a kérésed, hogy írjam meg Ádám születésének történetét, de azt előre kell bocsátanom, hogy a mi sztorink csak a végefelé happyendes. Viszont arra gondoltam, hogy mivel nem kevesen vagyunk olyan szülők, akiknek korababát hozott a gólya, így ez egy kicsit másképp, de lefedi az ebben a helyzetben ránk váró dolgokat. Itt ragadnám meg a szót és utalnék arra, hogy a www.koraszulott.com oldalon majd csak akkor olvasgasson mindenki szülői történeteket, ha a gyereke már huszoniksz éves és megházasodott, mert sajnos én elkezdtem olvasni és természetesen végig bőgtem, miközben arra gondoltam, hogy “te jó atyaúristen, mi vár ránk”. Sok kitartást, erőt, türelmet, hitet kívánok innen is a koraszülő anyukáknak, apukáknak, rokonoknak, mert mindegyik megérdemelne egy köztársasági érdemrendet minimum.

      No hát akkor bele is fognék rögtön az elején. Mi igen sokat vártunk a manónkra, pedig teljesen egészségesek voltunk, csak az életmódunk volt talán kicsit rohanós (kinek nem az a mai világban?), ezért fél évvel Ádám megfoganása előtt nőgyógyászt váltottam (nem ezért, hanem mert nem volt szimpi az előző) és akkor rátaláltam az én édesdrágacsupaszív Garamvölgyi György doktoromra, aki a Schöpf-Merei Kórház (teljes nevén Fővárosi Önkormányzat Schöpf-Merei Ágost Kórház és Anyavédelmi Központ) igazgatója volt mindaddig, amíg politikai húzásból be nem záratták az intézményt 2008-ban. Onnantól kezdve az Uzsoki utcai kórházban praktizál, illetve magánban. Tehát úgy volt, hogy én az Uzsokiban szülök és apásan meg minden, talán még saját 2 ágyas szobát is kaptunk volna...DE aztán végül a MH Honvédkórházba – ÁEK és volt MÁV - vezetett az utunk.

Nekem végig magas volt a vérnyomásom a várandósság alatt, ami nem volt vészes, de javulni se látszott (mitől is, ha nem adnak rá gyógyszert...”csak pihenjen anyuka, biztos a stressz”...persze, hiszen mindenki tudja milyen a középiskolai tanár élete, hát minden csak nem nyugodt :) Nem baj, én jól éreztem magam, tanítottam amíg lehetett. Ez az időpont dec. 1-én jött el, amikor is veszélyeztetett terhesként hazazavartak az ágyamba. (Jelzem gyógyszert ezután sem kaptam, annak ellenére, hogy Garamvölgyi doktor bácsi kategórikusan megmondta/megüzente/megírta a házi orvosnak, hogy bizony ez így nem lesz jó, vizsgáljon ki és írjon fel gyógyszert, mivel ez az ő hatásköre). Eljött a karácsony, Ádival április 1-re voltunk kiírva és abban maradtunk a doktor bácsinkkal, hogy akkor január első hetében gyorsan babamozizunk egyet egy szép helyen, nagy felbontás, precíz gép (G1 intézet). Ez így is lett. Elmentünk apával, bementünk, lefeküdtem, hát alszik, nem akar mutogatózni. Jó, nem baj, elmegyünk iszunk vmi édeset és jövünk vissza. Na és akkor jött el a világvége. Kérdezi a vizsgáó szonográfus (ultrahangos), hogy:

  • Ez tulajdonképp hányadik hét is?
  • A 29. hét, de mindjárt 30.
  • Az nem lehet.
  • Mi az, hogy nem?! Csak tudom!
  • De a baba nagyon pici.
  • Mi az, hogy pici?? Akkora, amekkorának köll lenni!
  • NEM.... PICI....  (szünet)
  • ...Mekkora...?
  • 26 hetesnek megfelelő.
  • Jesszusom... (szünet)... Az meg hogy lehet?
  • Nem fejlődik. Megállt. Valami baja van. Orvoshoz mikor megy?
  • (sírás) (sírás) (sírás) (hüpp-hüpp.) Most mi lesz? (Apa a háttérben kétségbeesve néz, nem túl biztató)
  • Megnézem még egyszer. Szóljanak az orvosnak. Ki a szülész? Édesdrága Garamvölgyi doktor? Akkor nincs gond. Remek szakember, dolgoztunk együtt. (jelzem, akivel csak találkoztam a várandósság alatt, mindenki ismerte, becsülte, ódákat zengett róla, nem hiába!)



         Ezek után megsemmisülten a DVD-vel a kezünkben felhívtuk a doktorunkat, megnyugtatott, nem lesz semmi baj, de akkor a lehető leghamarabb tali. Oké. Hazamentünk, nem mondtunk senkinek semmit, végigmutogattuk a családnak a felvételt, együtt néztük és én mindig sírtam. (csak nem tudták, hogy nem a hormonoktól). Következő héttől sűrűsödtek az események. Szerdán doktor bácsinál voltunk, ő pedig azt mondta, hogy akkor holnaptól kórház. Mi meg majdnem hanyatt estünk a meglepődéstől. Jó, jó, ha kórházba, akkor oda. Mindegy csak mondják meg, hogy mi van. Nem mondták. Csütörtökön nem volt hely a szülészeten, ezért akkor nagy nehezen hazaküldenek, péntek reggel 7-re tessék csomaggal jönni. Péntektől, ami január 18-ára esett, március 7-ig voltunk kórházban. 7 hét, 2 kórház, szülészet, nőgyógyászat, terhes patológia, műtő, PIC (koraszülött intenzívosztály), terhes patológia, otthon. Gyönyörű várandósságomnak pedig ezennel lőttek :( Megjártam számtalan szobatársat az alatt a 2 hét alatt, amiből egy hetet a szülészeti osztályon (5 ágyas baba-mamás szobában, ahol mindvégig anyukáknál lehet a baba), majd egy hét a nőgyógyászati osztályon, mert kellett az ágy az épp szülő anyukáknak (5 ágyas szobában abortuszosokkal és megtartásos kismamákkal együtt!). Talán ez volt a legszörnyűbb része a kórházi tartózkodásunknak. Naponta 3-4 nő érkezett abortuszra, mi meg a másik 3 ágyon (Bori 20 hetes, Noémi 9 hetes, én 32 hetes terhesek pedig azért küzdünk óráról-órára, hogy ne veszítsük el a babánkat). Borzasztó volt. Az Uzsokiban töltött 2 hét alatt túlestem összesen 4 ultrahangon, számtalan vérvételen, vizelet és cukorvizsgálaton, 2 tüdőérlelő injekción, hogy a baba tüdeje gyorsabban fejlődjön és elég érett legyen, ha most meg kell születnie. Ez az injekció létfontosságú korababáknál, mert ha nincs rá idő, hogy beadják, akkor félő, hogy a babát újra kell éleszteni, vagy életképtelen lesz a kis tüdeje és hát a következményt nem is mondom. (24 óra elteltével ismétlés – csípőbe adják és borzasztóan fáj), ezen kívül minden nap 5 óra alatt lecsöpögő glükózos infúzió, amit ugye a karodba (branüllel) vezetnek be. Egy branül, ha vigyázol rá akkor akár 4 napig is bírja, aztán újra kell szúrni. Nekem minden igyekezetem ellenére 3 napot bírt ki és a 2 hét végére nem volt vénám. Beállították a vérnyomásomat, napi 3×250mg Dopegyt-et szedtem. És csak annyit tudtam meg a napi 10h-kor lezajló nagyvizit kapcsán (kb 10 orvos áll az ágyadnál és mond valami orvosi dumát), hogy IUGR gyanúval vagyok itt, meg terhességi toxemia gyanúval. Az IUGR azt jelenti, hogy a magzat elmarad a fejlődésben, de nem lehet tudni, hogy visszafejlődik vagy elhal (ez a legrosszabb), nem fejlődik (akkor azonnal meg kell szakítani a terhességet) vagy fejlődik, csak lassan (ez volt Ádi esete is hála Istennek). Illetve kórosan kevés magzatvíz és magas vérnyomás probléma állt még a papíron. Meg kell mondanom, hogy nem dohányzok, nem iszok, nem szedek semmilyen gyógyszert, előzőleg nem volt magas a vérnyomásom és mégis itt tartunk, ahol tartunk. Kellett még olyat is csinálni, hogy 24 órás vizeletvizsgálat, de ezt nem részletezném, csak annyit, hogy egy vödörbe kell pisilned 24 órán át. No comment.



             Két hét kórházi tartózkodás és egy sokadik uh vizsgálat után, Garamvölgyi doktor úr elbeszélgetett velem a lehetőségekről (addig is mindig alaposan tájékoztatott, de nem rémített halálra, csak azt nem tudom, hogy csinálta).  Azt mondta, hogy holnapra rendeljem be koránra a férjem és menjünk át a MH Honvédkórházba, ne várjuk a mentőt, mert az egy örökkévalóság, és keressük meg a szülészet osztályvezető főorvosát, Vermes doktort. Nem mellesleg Vermes doktor az én szülészemnek a tanítványa volt, olyan jó negyvenes korosztály és nem lehet összetéveszteni, hiszen ahogy Garam doktor fogalmazott: igencsak szereti a hasát. Az egyik barátnőm, amikor meglátta a jóképű és kedves Vermes doktort, onnantól csak “hentesnek” hívta...mondjuk valahol igaza van :) Szóval felkerestük és hát igen: azt kell mondanom, hogy a legjobb helyre érkeztünk. Vermes doktor úr a világ 2. legtündéribb szülész-nőgyógyásza, Garamvölgyi után közvetlen, teljesen megnyugtatta zilált idegeinket, utasított egy nővérkét, hogy a branült varázsolja ki végre 2 hét után a kezemből, mert itt ilyenre nem lesz szükség és szoros megfigyelés alá helyezett a Terhes patológián (ami nem a hullaház kismamáknak!). Ide  problémás terhességgel kerülnek be az anyukák: nyitott méhszáj, vérzés, magas vérnyomás, cukorbetegség, stb. Akkor azt mondta Vermes doktor, hogy ha jól viselkedek és minden rendben, akkor 10 percre lemehetek az udvarra...egy hét múlva...köszi. Szóval újabb vegetáció, vizsgálatok, látogatások, aggódó apa délelőtt-délután, CTG napi 4-szer! Úgy telt el 1,5 hét, hogy majdnem minden nap hívtak ügyeletes szülészt, hogy rosszak az eredmények, szülünk. Aztán akkor egy hétfői nap Vermes doktor megelégelve az ultrahang eredményeket bejött viziten és azt mondja:

- Na, akkor ma megoperálom.

          Én pedig szó szerint lefagytam. Annyit kérdeztem, hogy muszáj-e ma, esetleg nem-e lehet-e eee holnap-e? Mondom, mert akkor mégis szerelmetes baba lesz ugye, lévén másnap Valentin nap :) Doktor bácsi meg belement. Tehát másnap reggel 7-kor beöntésen, borotváláson túl, kis zacsival, aggódó apával és saját aggódó anyukámmal hálóingben ballagtunk le egy emelettel lejjebb szülni. Katéter behelyezése, branül beszúrása, epidurál (nekem abszolút fájdalommentesen!!!!!) beadása és már készen is álltam a dologra. Remegtem, mint a kocsonya, féltem, aggódtam és akkor még azt hittem, ez itt a vége. De még csak akkor kezdődött. Ádi negyed óra alatt kint volt. Vermes doktor úr és csapata precíz volt és csodálatos hangulat uralkodott a műtőben, ám a babát nem láthattam, csak a hangját hallottam és már rohantak is vele a PIC-re. Állítólag anyukám futólag és apa pedig majdnem teljesen szemügyre vehette a babánkat. Az anesztes pedig örömmel jelentette: “Önnek égy dáráb fiú gyérméké szülétett!” (román származású, 25 éve Magyarországon dolgozó angyal aneszteziológus bácsi a lelkem :) Ezután nagyjából úgy történt minden, mint másoknál: összevarrtak, összekanalazott a műtős fiú, visszatolt a helyemre a Terhes patológiára és várunk. Oxitocin megy az infúzióban a fájdalomcsillapítóval együtt, fejed nem emelheted, mert különben örök migrén! (szerk.: erre én is emlékszem, császár után fejet emelni tilos) Ezért nem annyira türelmesen, de várunk. Anyukám, húgom nyugtat, újdonsült apa pedig elmehet a PIC-re megnézheti a babát. Visszajön, szeme csillog az örömtől, meg a sírástól, aztán laptopon megmutatja Ádit: anya szörnyethal az ágyon, de örül és bőg. Semmi mást nem lát maga előtt csak a becsövezett babáját, akiből 4 cső vezet ki és az inkubátorban próbál életben maradni. Szuper. Anyai ösztön beindul, anya sírástól elvakultan hisztizik, hogy márpedig ő fölkel. Nővérke bejön, helyre teszi anyát, ad nyugtatót, Vermes doktor műt, tehát helyette ügyeletes főorvosnő bejön. Megnézi a sebet és hidegzuhany: anyuka ma már nem kelhet föl, mert vérzik a seb és nem tudjuk mi lesz. Fekszik, alszik, nyugi van, nem hisztizik. Anyuka megsemmisülten pityereg, hogy ő már akkor nem is láthatja sosenem a gyermekét? És tényleg nem, legalábbis aznap már tutira nem. Borzasztó az éjszaka, a szobatársak teszik csak elviselhetővé. Másnap reggel 5kor (!) bejön egy tündér (Korsi nővér) és összekanalazza anya lelkét, meg a testét is. Föl kellene állni és lemosdani – mondja. Egy teljes óra alatt eljutottunk a zuhanyig és a fürdésen is sikeresen túlestünk (minden szemérmemet elveszítve persze) és mire apa odaér 7.30-kor, addigra anya áll és frissen mosva (kis félmosollyal) várja a tolókocsit, hogy mehessenek babanézőbe.


Egy emelettel lejjebb volt a PIC és oda is csak korlátolt időben lehet bemenni, CSAK szülőknek! (Látogatási idő: 13.30-14.00 és 19.30-20.00) Igen, jól látod, hogy 1 teljes óra naponta! De nekünk, mivel én még nem láttam a kisbabámat  - ekkorra pont 24 óra telt el a szülés óta – szóval ilyenkor anya és apa mehetnek, ha anya készen áll. Hát bementünk a nagy barna vasajtón és egy nagyon szép, modern, tiszta és még jó hangulatúnak is lehetne mondani azt a folyosót, ahova érkeztünk. Itt nagyon fontos a sterilitás, ezért amint belépsz az ajtón rögtön kézfertőtlenítés, lábzsák, papír köpeny, majd pedig amikor az inkubátorokhoz érsz a folyosó végén, mindent leteszel és csak magadat viszed be, mivel semmi mást nem szabad. Az nővérpult és az ajtó között újabb kézfertőtlenítés-kézmosás-kézfertőtlenítés következik, de ekkor már 5 perc el is ment az engedélyezett fél órából. Ugyanis az ajtót csak és kizárólag 13.30-kor, illetve 19.30-kor nyitják ki. Tehát ott toporogtunk a kézfertőtlenítés után és vártuk, hogy megmondják, hogy melyik a mi inkubátorunk. Az egyik legközelebb eső, zúgó-morgó inkubátor felé mutattak és akkor amikor odaléptem, találkozhattam először azzal a gyönyörű babával, akit 7 és fél hónapig a szívem alatt hordoztam, akiért 3 és fél hétig aggódtam minden áldott percben az ultrahangon, ctg-n, vizsgálatokon és a nap minden pillanatában. Megláttam és elbőgtem magam. Nem sírtam, nem könnyeztem, hanem bőgtem. Az odalépő gyermekorvos és apa próbáltak megnyugtatni, de nem lehetett. Vegyes érzések kavarogtak bennem, hiszen nem erre készül egy elsőbabás anyuka, de szerintem igazából senkit nem lehet erre fölkészíteni. Ádi 1620 grammal, 40 cm-rel, 9/9-es apgárral született (szerk.: apgárról magyarázat a történet végén), ki tudja hanyadik hétre, de a neonatológusok 31-32 hetesnek tippelték érettségét tekintve. Lélegeztetőgépen volt, nem látszódott az arca, csak a csövek és ahogy ütemesen emelkedik a hátacskája, a monitoron látszik a szívritmus, a sinusgörbe, néha csippant egyet, de ez állítólag teljesen normális – mondja az orvos. Normális? Nem, nem az. Senkinek nem szabadna így látnia a gyermekét! Nemhogy elsőre, soha, semmilyen körülmények között, mert akár hiszitek akár nem, megszakadhat az az anyai szív és valami véglegesen eltörik.






  De ami eltörik, az össze is forr néha, szóval reménykedve tekintettünk a jövőre és a Jóisten segítségével túl jutottunk a kezdeti sokkhatáson és megpróbáltunk erősek lenni. Örökké hálásak leszünk az MH Honvédkórház PIC osztályának, Nádor Csabának és Zsuzsi doktor néninek és az összes ott dolgozónak, akik tényleg szívvel-lélekkel gondozzák a PICiket. Mi nagyon szerencsésnek mondhatjuk magunkat, hiszen Ádi egészen hamar hazatérhetett (3 és fél hét múlva, 1920 grammosan!), mert semmilyen komplikáció nem lépett fel nála. Először persze fogyásnak indult, mint minden újszülött, csak hát neki 1620 grammja volt össz-vissz és abból fogyni...hát igen. De aztán megállt valahol 1500 grammnál és onnantól repülőrajtot vett :) A koraszülött babáknál még sokkal fontosabb az anyatej, bár a nagy részük császárral születik, pont a komplikációk elkerülése végett. Nekem nagyon jó tapasztalataim vannak, mert bár a kismanónk nem lehetett velem soha a kórházban, úgy mint más egészséges babák, mégis szépen elindult a tejci és pontosan annyi volt, amennyi kellett Ádinak. Ebben persze oroszlánrészük volt a szoptatással foglalkozó nővérkéknek (speciálisan két nővérkét rendelnek a koraszülő anyukák mellé), akiknek minden lehető és lehetetlen eszköz, tudás, csoda a kezükben van, hogy tejet fakasszanak. Én ittam karamalzot (maláta ital), gyógyteát, homeopátiás bogyót szedtem és tojássárgáját kevertünk ki cukorral (hmmm...), hogy legyen tejecske, miközben a két nővérke felváltva masszírozta a mellemet, facsarta ki a mililiternyi tejcit és azonnal raktuk üvegbe és spuri le vele a koraszülött osztályra.

           Ott merőben más az élet, mint a rendes újszülött osztályokon általában. A babák pontosan 3 óránként kapnak enni, ha van akkor anyatejet, ha nincs akkor tápszert. Az etetésekre (6h, 9h, 12h, 15h, 18h, 21h), ha tud szopizni a baba, mondjuk már kiságyban van és nem inkubátorban, akkor az anyukának le kell menni és megkaphatja a babát a szopizás idejére. Esetleg előtte tisztába is teheti és utána, ha még van idő akkor egy büfit megvárhat, aztán irány a szobája. Ezek a picik nem mindig tudják kiszopizni az adagjukat, lévén még nincs erejük, ezért a szoptatás (vagy inkább próbálkozás) után el kell menni az anyaszobába és le kell fejni a maradékot, majd kis steril üvegekbe tenni és odaadni a csecsemős nővérkének, vagy betenni a hűtőbe, hogy legközelebbre legyen, ha kell pótlás. De vigyázat! Ha ekkor még rá szeretnél kukkantani egy utolsót a babádra, akkor azt felejtsd is el gyorsan, mert lejárt az idő és mindenkinek kell a pihi, főleg a babáknak. Úgyhogy könnyes szemmel fölballagsz a kis szobácskádba és bekapod a reggelid/ebéded/ vacsorád vagy csak lefürdesz, mert az egész 3 órás turnusból eddigre kb fél órád marad, ha jól sikerült a szopizás/fejés, akkor vagy egy órád is van ilyenkor magadra. Szerintem én csak úgy tudtam túljutni ezen az időszakon, hogy a dolgok jó oldalát néztem. Igen, persze jogos a kérdés, hogy van-e neki jó oldala. Van, legalábbis szerintem ezt csak így lehet szemlélni. Lássuk csak mire is gondolok: nekem így volt 3,5 hetem a császár után fölgyógyulni, úgy hogy amikorra kellett, akkor már majdnem 100%-os voltam. A babánk percre pontosan 3 óránként evett, akár egy atomórát is igazíthattunk volna hozzá. Ugyanannyira tökéletesen evett cumisüvegből, mint ahogy szopizott, az egyik nem befolyásolta a másikat, hiszen így voltunk szoktatva, hogyha nem megy ciciből, akkor pótlólag jön a cumiból. 







           Több dolog most nem jut eszembe, a negatív oldal pedig szerintem nem tiszte ennek az írásnak. Nézzük a jó oldalát és gondolkodjunk pozitívan (már amennyire a helyzet megengedi). No most mi egészen hamar kikerültünk kiságyba, ami egy hatalmas lépést jelent, mert ekkortól már meg is  foghattuk Ádit a látogatások alkalmával, de amíg inkubátorban volt addig csak úgynevezett “kenguruzáson” lehetett nálam (apánál egyáltalán nem!). Ez egy nagyon új módszer és arra jó, hogy a baba érezze azért az anyukája közelségét - egyszer egy nap :( - és anya is érezze, hogy végül is világra hozott egy gyermeket. 

                    





            A kiságyba kerülés az már a hazamenetel előszobája, néhány kórházban ezt “hízlaldának” is nevezik, mert itt már semmi más dolga nincs a babának, csak gyarapodni. Én ezt a csodálatos lépést a diplomaosztómra kaptam ajándékba az osztálytól, mert ugye el kellett kéredzkednem előző nap, hogy tudják, hogy anya miért nem jön szoptatni fél napig és akkor tápszerrel kell etetni Ádit. Bár lehetőségeimhez mérten fejtem, mint a güzü és így csak egy etetés maradt tápszeres aznap. Szóval nagy volt a meglepetés, mert én már az este 6-os etetéskor nem találtam a gyereket az inkubátorban, tehát a Jóisten a tudója, hogy majdnem szívinfarktust kaptam, amikor megláttam az inkubátort üresen. Aztán szóltak, hogy: Édesanya, nem jó helyen keresi a gyermeket! Hoppá! És akkor úgy örültem, mint mikor megszületett. De apának nem szóltam, hiszen ő csak a fél 8-as látogatásra jöhet be és neki is hadd legyen meglepetés. Hát jó nagy meglepi lett :) Még reggel lementem szoptatni és úgy indultam átvenni a diplomámat 11 nappal a szülés után. Ekkortól már peregnek az események, csak hát nekünk ez se volt zökkenőmentes (már persze miért is lenne...). Eddigre megjöttek a laboreredmények, amiket a szülés után végez a kórház minden anyukánál és hát sajnos nálam pozitív lelet jött vissza és kiderült, hogy megfertőződtem a “coli” baktériumnak valami kórházban elnyerhető változatával (e-coli). Ezt valószínűleg még az előző kórházból hoztam, mert senki másnak nem volt. Ez a baktérium a felnőtteken átmegy, de nagyon veszélyes a babákra, így hát akkor karantén. Remek. A szobatársam őrjöng, hogy hogy merészeltem elkapni a bacit, mondta neki az orvos, hogy én nem tehetek róla, mert ez nem olyan, ami ellen lehet védekezni. Úgy lehet megelőzni, hogy higiénikusak vagyunk, de amúgy extra módon. Tehát: szobatársat átvitték egy másik szobába (aminek a fürdő és a wc része ugyanaz volt mint az enyém...ki érti ezt?), agyonfertőtlenítették a szobámat, kaptunk extra spricnis-alkoholos fertőtlenítőt, amivel minden kézmosás, kisdolog-nagydolog, fürdés után le kellett mosni a csapot, a wc kagylót, a mosdót, a zuhanyt, a kilincset, meg hát mindent, amihez hozzáértél...szuper. Takarítási pótlék persze nem járt. Az én karanténom pedig abban teljesedett ki, hogy nem használhattam az ebédlőt, a hűtőt, a folyosót, semmilyen közös helységet és Ádit is elkülönítették a Koraszülött osztályon. De ebben is lássuk meg a jót: nekünk egyedül az egész kórházban, saját szobánk volt (nekem is, a babának is) és még a kaját is külön behozták a szobámba, mert ugye nem érintkezhetek senkivel a többi anyuka közül. És még fizetni sem kellett a szobaszervízért!! :)

           De aztán minden “jónak” vége szakad egyszer és mehetünk amerre látunk. Már nagyon vártuk azt a napot, amikor végre hozzánk is odalép a PIC-es doktor néni és azon túl, hogy elmondja, hogy Ádi egy tündér és jól van, gyarapszik és már a légzését se kell monitoron követni, egyszer csak azt is hozzáteszi, hogy mehetünk haza. Erre a napra március 5-éig kellett várni, amikor is azt mondták, hogy szerdán búcsút inthetünk az osztálynak. Száz telefon haza, otthon óriási készülődés, sterilizálás, kisruha vásárlás, anyukám-anyósom azonnali szabit vesz ki és mindenki extázisban. Aha, no de honnan vegyünk 44-es vagy annál kisebb ruhákat és mégis mennyit? Sehol. Ugyanis talán még ezt is megengedi Gabi, hogy reklámozzam a MANÓCSOMAG alapítványt, ami egy non-profit szervezet. Egy koraszülő anyuka indította és óriási segítséget jelent a korababáknak. INGYEN és bérmentve küld egy hatalmas csomag ruhát (irtó piciket, mert a legnagyobb volt benne az 56-os :) és se a postázásért, se semmiért nem kér egy fityinget se. Ha akarod, akkor utólag támogathatod annyi összeggel a célt, amennyit gondolsz. A ruhákkal együtt jön egy lista, hogy miket találsz benne, aztán ha kinőtte a gyerek (bár ez az elején abszolút  hihetetlennek tűnik), akkor az összeset vissza kell küldened, ez az egy dolgod van vele. (szerk.: ilyen reklámokat bármikor, szívesen! Link: http://www.manocsomag.hu/index.php) Anyukám felvette velük a kapcsolatot, bemondta Ádi hazatérő adatait (1970 gramm,  42 cm) és két nap múlva ott volt a csomag. Szóval ezúton is szeretném hálámat kifejezni ezeknek az embereknek, akik ennyire segítőkészek és szívükön viselik más babák és anyák sorsát! Önzetlen és fantasztikus emberek ők! Mielőtt persze elhagytuk a kórházat, én újabb vizsgálatokon estem át a vérnyomásom miatt (amire mai napig gyógyszert szedek), Ádi is egy sor papírt kapott és a BCG oltást. Eddigre már egész profi mód tudtam mérni, fürdetni, pelenkázni, öltöztetni, gyógyszereket tejcibe adagolni és miután apa befutott a kórházba a hordozóval, addigra mi is elkészültünk a manóval, az ajándékkosarak átadásával és a zárójelentések kézhezvételével.

                 



            Hazatérésünk zökkenőmentesnek mondható azon kívül, hogy nagyjából az egész úton Gergő fejét szapultam, hogy miért hajt bele minden egyes gödörbe egy még 2 kg-t se nyomó csecsemővel, mert hát így agyrázkódást kap. (üdvözletem küldöm a közútkezelőnek :) Amikor hazaértünk persze, hogy mindenki összeszaladt és tombolt a család. Mindenki azonnal látni akarta, de megfogni alig merték. Csak én fürdethettem egy jó 2 hétig, mert csak nekem mutatták meg, hogy kell. Aztán én bevontam apát is a projektbe, mert hát azért ne csak én élvezkedjek. Rögtön az első hétvégén elmentünk egy egész napos újraélesztési- és elsősegély tanfolyamra, gyakorlattal egybekötve, mert ez kifejezetten ajánlott korababáknál, de én szerintem kötelezővé kéne tenni mindenkinek. Nagyon sok okosságot tudtunk meg a lélegeztetésen túl, az oltásokon át, a felnőtt elsősegélyig. Így azért már biztosabban álltunk neki a jövőnek, hogy tudjuk mit kell csinálni, ha ne adj Isten leáll a baba légzése, mert sajnos ilyenre is volt már példa. Nekünk a légzésfigyelő is bejelzett nem egyszer és meg kell mondjam, hogy nem volt téves riasztás csak egy-kettő, amikor a gyerek ugye lefutott a pályáról (kiságy szélén találtuk meg). De volt sajnos, amikor egy kicsit meg kellett noszogatni, hogy vegye azt az átkozott levegőt. Most már talán ezen is túl vagyunk, lassan egy évesen szemléljük a világot. A tejecske sajnos 7 hónaposan elapadt, de addigra már túl voltunk a hozzátápláláson, úgyhogy nem volt belőle nagy dráma. Én örülök, hogy ennyit is meg tudtam adni a fiamnak azok után, amiken sikerült átmennünk. A legnagyobb elismerés azonban szerintem apát – Gergőt- illeti, mert miközben dolgozni járt, berendezte és elvarázsolta a babaszobát, minden nap meglátogatott a kórházban, gyakran nem is csak egyszer egy nap és hozott minden földi és lelki jót a depresszió sújtotta anyának, mialatt tartásával erőt sugárzott kifelé a családnak, barátoknak. Büszke vagyok a családomra, anyukámra, a barátnőimre és a barátainkra, akik mellettünk álltak a nehéz és embertpróbáló időkben. Természetes tehát, hogy örökké hálás leszek nekik és a kórházi teamnek, akik lehetővé tették nekünk, hogy Ádám fiam a maga 8,5 kilójával, 75 centijével itt tipeghet-topoghat körülöttem, amikor ezeket a sorokat könnyek között leírom Gabinak és mindenkinek. Majd esténként a karjaimban ringatva alhat el, miközben azon elmélkedünk apával, hogy mennyire szerencsések vagyunk hogy mindez megadatott nekünk.



Reni



Magyarázat: (forrás)
Apgar - tesztAz Apgar újszülöttkori vizsgálatot Virginia Apgar aneszteziológus dolgozta ki. A szülést követő 1-5 percen belül rögzítik az újszülött állapotát és ellenőrzik, hogy minden reflex megfelelően működik-e, ezt hívják Apgar-tesztnek.

Az Apgar-teszt tulajdonképpen egy táblázatból áll, melyen 0-2-ig terjedő oszlopok vannak, minél magasabb az érték, annál magasabb lesz az Apgar - teszt eredménye. 
A 7-10 pontot elérő csecsemők jó állapotban, míg a 4-6 pontot eléújszülöttek esetében előfordulhat, hogy orvosi beavatkozásra van szükség. A 4 pont alatti csecsemők esetében sürgősségi beavatkozásra van szükség.

Apgar fiziológiás vizsgálatok:
Pulzus (szívverés):
100/perc fölött = 2 pont
100/perc alatt = 1 pont
Nincs pulzus = 0 pont
Légzés:
Erőteljes sírás (és légzés) = 2 pont
Szabálytalan = 1 pont
Nincs légzés = 0 pont
Izomtónus:
A baba aktívan mozgatja a végtagjait = 2 pont
"Visszafogottabb" mozgás, ill. nem "áll ellen" a passzív mozgatásnak = 1 pont
Végtagok ernyedtek, petyhüdtek = 0 pont
Reflexek (az orrnyílást ingerelve vizsgálják):
Tüsszentés, köhögés = 2 pont
Grimaszolás, fintorgás = 1 pont
Nincs válasz = 0 pont
Bőrszín:
Rózsaszín = 2 pont
A test rózsaszín, de a végtagok kékes színűek (gyakori) = 1 pont
Kékes, lilás vagy sápadt szín = 0 pont

Eredmények
8-10 pont: jó vagy kiváló eredmény, nincs teendő.
4-6 pont: további beavatkozás válhat szükségessé (oxigénmaszk, bőrstimuláció).
0-3 pont: súlyos-életveszélyes állapot, intenzív terápia - sürgősségi beavatkozás.





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése